Veelgestelde juridische vragen

Actueel

De eerste reactie op een klacht is cruciaal voor het verdere verloop. Het is daarom belangrijk om direct open te staan voor een gesprek met de patiënt en proactief te reageren. Neem de tijd om goed te luisteren naar de zorgen en frustraties van de patiënt, probeer de situatie vanuit het patiëntenperspectief te bekijken en zoek samen naar een oplossing. De meeste patiënten geven de voorkeur aan zo’n laagdrempelige oplossing boven formele procedures. Mocht een direct gesprek niet tot een oplossing leiden, dan is het belangrijk om de patiënt te informeren over de mogelijkheid om contact op te nemen met de klachtenfunctionaris. Een goed functionerende klachtenregeling is in ieders belang en kan escalatie naar formele procedures vaak voorkomen.
Meer informatie lees je op openovertuchtrecht.nl.

Ondernemerszaken

De arbeidsdeskundige die is aangewezen door je arbeidsongeschiktheidsverzekeraar, zal aangeven wanneer je het beste kunt gaan re-integreren en wat je op dat moment aankunt. Je zult vervolgens in gesprek gaan met het msb en je vakgroep om te komen tot afspraken. Meestal in overleg met de arbeidsdeskundige wordt bepaald welke werkzaamheden als therapeutisch en welke als arbeid zijn aan te merken en hoe de opbouw van de werkzaamheden kan plaatsvinden. Ook worden evaluatiemomenten bepaald, zodat kan worden vastgesteld in hoeverre er zicht is op voldoende herstel. Het is aan te bevelen de afspraken die worden gemaakt over re-integratie schriftelijk vast te leggen.

Arbeidsrecht

Na twee jaar arbeidsongeschiktheid mag jouw werkgever onder bepaalde voorwaarden de arbeidsovereenkomst beëindigen als er geen uitzicht is op herstel. Hiervoor heeft hij vooraf toestemming nodig van het UWV of het Scheidsgerecht Gezondheidszorg. Na twee jaar ziekte heb je recht op een WIA-uitkering. Deze is maximaal 70% van het maximumdagloon (75% bij duurzame arbeidsongeschiktheid). Mogelijk heb je ook recht op een aanvulling van PFZW of ABP. Voor advies over jouw specifieke situatie kun je contact opnemen met het Kennis- en dienstverleningscentrum

Gezondheidsrecht

De eerste reactie op een klacht is cruciaal voor het verdere verloop. Het is daarom belangrijk om direct open te staan voor een gesprek met de patiënt en proactief te reageren. Neem de tijd om goed te luisteren naar de zorgen en frustraties van de patiënt, probeer de situatie vanuit het patiëntenperspectief te bekijken en zoek samen naar een oplossing. De meeste patiënten geven de voorkeur aan zo’n laagdrempelige oplossing boven formele procedures. Mocht een direct gesprek niet tot een oplossing leiden, dan is het belangrijk om de patiënt te informeren over de mogelijkheid om contact op te nemen met de klachtenfunctionaris. Een goed functionerende klachtenregeling is in ieders belang en kan escalatie naar formele procedures vaak voorkomen.
Meer informatie lees je op openovertuchtrecht.nl.

Opleiding

Onze juristen kunnen je adviseren over en bijstaan bij de beëindiging. Ook kunnen we je ondersteunen bij het starten van de geschillenprocedure tegen de beëindiging bij de Centrale opleidingscommissie en de Geschillencommissie. Voor het starten van de geschillenprocedure geldt een termijn van vier weken na het beëindigingsbesluit. Het advies is dan ook om tijdig contact met ons op te nemen. De jurist zal dan samen met jou de opleiding doornemen en je adviseren over de te ondernemen stappen. 

Collectieve vraagstukken

Het is van belang negatieve signalen over samenwerken tijdig op te pakken. Primair binnen de vakgroep, door elkaar rechtstreeks aan te spreken. Als dat niet gebeurt of niet helpt, kan externe begeleiding voorkomen dat een conflict ontstaat of verergert. Je kunt daarbij denken aan coaching of mediation. Mediation is een vorm van begeleiding die nog relatief weinig wordt ingezet maar bij een (beginnend) geschil effectief kan zijn. Wij kunnen je op weg helpen het juiste instrument op het juiste moment in te zetten. Als we denken dat een (beginnend) conflict het beste via mediation kan worden beslecht, kunnen wij je verwijzen naar partijen met kennis en ervaring in de sector. Uiteindelijk kies je welk instrument het beste bij je past: wij hebben immers geen belang bij de wijze waarop jij een vraagstuk oplost. Wel - net als jijzelf - dát je komt tot een oplossing, waardoor een juridische procedure voorkomen wordt. 

Overige vragen

Het is belangrijk dat je zo snel mogelijk weet wat de omvang van het lek is en om welke gegevens het precies gaat. Je moet ook zo snel mogelijk bepalen of je de data-lek moet melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Onze juristen kunnen je daarbij helpen. Het is belangrijk dat een data-lek in ieder geval binnen 72 uur gemeld wordt. Op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens staat meer informatie, je vindt hier ook een stappenplan bij een data-lek.