Samen beslissen

Samen beslissen is het proces waarin de arts en de patiënt gezamenlijk bespreken welk medisch beleid het beste bij de patiënt past, waarbij alle opties, voor- en nadelen, patiëntvoorkeuren en omstandigheden worden meegenomen. De Federatie heeft veel hulpmiddelen ontwikkeld zodat Samen beslissen in de spreekkamer vanzelfsprekend wordt.

'Hallo dokter, hallo patiënt

Campagne over samen beslissen


Federatievoorzitter Peter Paul van Benthem ondertekent namens de medisch specialisten De Gezamenlijke Beslissing. De aftrap van een 16 maanden durende campagne die iedereen in de zorg stimuleert tot meer Samen Beslissen.

Om tot de beste zorg te komen hebben patiënt en zorgverlener elkaar nodig. Want door in een goed gesprek samen te beslissen, kan de patiënt rekenen op de beste zorg die bij hem/haar past, zijn ze meer tevreden over de zorg en houden zij zich beter aan de afspraken die zij met hun zorgverlener maken. Uit onderzoek blijkt dat minstens een kwart van de patiënten samen beslissen lastig vindt en zorgverleners de mate waarin zij samen beslissen overschatten. Om daar verandering in te brengen, is op 6 september een nieuwe campagne gestart, gelanceerd vanuit patiëntenorganisaties en brancheorganisaties uit de medisch-specialistische zorg, de huisartsenzorg, de paramedische zorg en de wijkverpleging. De campagne richt zich zowel op de patiënt als de zorgverlener. De Federatie Medisch Specialisten is een van de partners. De campagne loopt tot en met december 2022.

Samen beslissen is het proces waarin de arts en de patiënt gezamenlijk bespreken welk medisch beleid het beste bij de patiënt past, waarbij alle opties, voor- en nadelen, patiëntvoorkeuren en omstandigheden worden meegenomen. De Federatie heeft veel hulpmiddelen ontwikkeld zodat Samen beslissen in de spreekkamer vanzelfsprekend wordt.

‘Hallo dokter, hallo patiënt’

Campagne over samen beslissen


Federatievoorzitter Peter Paul van Benthem ondertekent namens de medisch specialisten De Gezamenlijke Beslissing. De aftrap van een 16 maanden durende campagne die iedereen in de zorg stimuleert tot meer Samen Beslissen.

Om tot de beste zorg te komen hebben patiënt en zorgverlener elkaar nodig. Want door in een goed gesprek samen te beslissen, kan de patiënt rekenen op de beste zorg die bij hem/haar past, zijn ze meer tevreden over de zorg en houden zij zich beter aan de afspraken die zij met hun zorgverlener maken. Uit onderzoek blijkt dat minstens een kwart van de patiënten samen beslissen lastig vindt en zorgverleners de mate waarin zij samen beslissen overschatten. Om daar verandering in te brengen, is op 6 september een nieuwe campagne gestart, gelanceerd vanuit patiëntenorganisaties en brancheorganisaties uit de medisch-specialistische zorg, de huisartsenzorg, de paramedische zorg en de wijkverpleging. De campagne richt zich zowel op de patiënt als de zorgverlener. De Federatie Medisch Specialisten is een van de partners. De campagne loopt tot en met december 2022.

Hulpmiddelen

Om artsen en patiënten te ondersteunen bij het voeren van een goed gesprek over de behandelmogelijkheden zijn er diverse hulpmiddelen beschikbaar. Hier vindt u een compleet overzicht

Als patiënten goed geïnformeerd worden door artsen en actief betrokken worden bij de besluitvorming rond hun behandeling, komen ze samen tot de best passende behandeloptie. Artsen en patiënten hebben verschillende, maar even belangrijke, expertise in te brengen bij het maken van medische beslissingen. Samen beslissen betekent voor artsen dat ze beter kunnen inspelen op de behoeften en voorkeuren van de patiënt. Voor de patiënt betekent samen beslissen dat er een keuze wordt gemaakt die het beste aansluit bij de eigen situatie en diens persoonlijke voorkeuren. Samen beslissen is geen eenmalige actie, maar een proces dat goed moet worden ingericht. Om artsen en andere zorgprofessionals daarbij te helpen zijn deze stappen uitgelegd in deze infographic.

Drie stappen

Samen beslissen is een proces dat bestaat uit drie stappen: 

  1. De arts geeft aan dat de patiënt meer dan één optie heeft en dat de patiënt daarin een stem heeft. 
  2. Bij het bespreken van de opties worden de voor- en nadelen en de verwachte uitkomsten besproken. 
  3. Daarbij worden de voorkeuren, behoeften en omstandigheden van de patiënt en de mogelijke invloed van de opties op de persoonlijke situatie meegenomen.