‘Hallo dokter, hallo patiënt’ - Campagne over samen beslissen van start

6 september 2021

Minstens een kwart van de patiënten vindt samen beslissen lastig en zorgverleners overschatten de mate waarin zij samen beslissen. Dit blijkt uit onderzoek van Kantar Public. Om daar verandering in te brengen, start op 6 september een nieuwe campagne, gelanceerd vanuit patiëntenorganisaties en brancheorganisaties uit de medisch-specialistische zorg, de huisartsenzorg, de paramedische zorg en de wijkverpleging. De campagne richt zich zowel op de patiënt als de zorgverlener. Om tot de beste zorg te komen hebben patiënt en zorgverlener elkaar nodig. Want door in een goed gesprek samen te beslissen, kan de patiënt rekenen op de beste zorg die bij hem/haar past, zijn ze meer tevreden over de zorg en houden zij zich beter aan de afspraken die zij met hun zorgverlener maken. 
 


Federatievoorzitter Peter Paul van Benthem ondertekent namens de medisch specialisten De Gezamenlijke Beslissing. De aftrap van een 16 maanden durende campagne die iedereen in de zorg stimuleert tot meer Samen Beslissen.

De Federatie Medisch Specialisten is een van de partners van deze campagne. Federatievoorzitter Peter Paul van Benthem: ‘Samen beslissen is een belangrijk gezamenlijk proces tussen de patiënt en zijn/haar zorgverlener. Zo is het is aan mij als dokter om te achterhalen wat voor de patiënt er echt toe doet; door te luisteren, door te vragen en alle relevante informatie en uitleg te geven, ook als hier beperkte tijd voor is. Het is aan de patiënt om zich goed voor te bereiden, bijvoorbeeld vragen op te schrijven die we in het gesprek kunnen bespreken en te vertellen wat belangrijk is. Dat is nog geen gewoonte voor alle patiënten en zorgverleners en daarom is deze nationale campagne zo belangrijk. Want alleen samen komen we erachter wat de beste zorg is die aansluit bij de behoefte en leefomgeving van de patiënt.’ 

Lastig

Het onderzoek van Kantar Public laat zien dat het niet altijd even gemakkelijk is in een open en persoonlijk gesprek te bespreken wat écht belangrijk is voor de patiënt. Mensen hebben moeite met het onder woorden brengen van wensen. En soms zit het gevoel in de weg dat ze de zorgverlener niet goed genoeg kennen. Minstens een kwart van alle patiënten vindt samen beslissen dan ook lastig. Vaak zijn dit mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden.  

Overschatting

Uit het onderzoek blijkt ook dat zorgverleners op hun beurt de mate waarin zij samen beslissen overschatten. Zo maken 7 op de 10 zorgverleners een voorselectie van de behandelmogelijkheden. Als dit gebeurt vóórdat de voorkeuren van de patiënt uitgevraagd zijn, is er geen sprake van samen beslissen. Want ook de situatie en wensen van de patiënt maken een belangrijk onderdeel uit van het samen-beslissen-proces. Het onderzoek laat zien dat zorgverleners samen beslissen rooskleuriger inschatten dan patiënten het ervaren: 46 procent van de zorgverleners zegt dat zij met de patiënt samen de beslissing nemen. 37 procent van de patiënten ervaart dit ook zo.  

De campagne

In de nationale campagne die 6 september van start gaat, figureren echte patiënten en echte zorgverleners. Het campagnebeeld zijn twee mensen, de zorgverlener en de zorggebruiker, die met elkaar in gesprek zijn. Een goed gesprek begint met ‘Hallo’ en is een start van de zo belangrijke dialoog tussen patiënt en diens zorgverlener. De nieuwe campagne geeft zorggebruikers en zorgverleners tips en hulpmiddelen om ‘beter’ en vaker samen te beslissen. De campagne is onder meer te zien en te horen op tv, radio, en social media. In de verschillende sectoren is de campagne ook zichtbaar in onder meer wachtkamers, op billboards rondom de ziekenhuizen en advertenties in vakbladen. De campagne Samen Beslissen is een initiatief van het programma Uitkomstgerichte Zorg. Dit programma zet zich binnen de medisch-specialistische zorg in voor meer inzicht in zorguitkomsten en voor meer samen beslissen. De campagne loopt tot en met december 2022.
 


  • 46 procent van de zorgverleners zegt dat zij met de patiënt samen de beslissing nemen. 37 procent van de patiënten ervaart dit ook zo.
  • Ruim 1 op de 5 patiënten geeft aan gesprekken met een zorgverlener niet voor te bereiden. Dat terwijl een goede voorbereiding helpt bij Samen Beslissen.
  • Minstens een kwart van alle patiënten, vaak mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden, vindt Samen Beslissen lastig.
  • Zorgverleners overschatten de mate waarin zij samen beslissen en 7 op de 10 maken een voorselectie van behandelmogelijkheden.
     

Op de website www.begineengoedgesprek.nl vinden patiënten en zorgverleners meer informatie, verhalen, tips en andere hulpmiddelen.