Sessies

1

Gezamenlijk beoordelen, maar hoe dan?

Bekwaam verklaren doe je niet alleen, maar met de hele opleidingsgroep. Tijdens deze workshop wordt door middel van een ‘live’ oordeel opleidingsgroep (OOG)-bespreking het supervisieniveau van een aios bepaald. U kan zelf mee doen aan deze simulatie of als observator het proces bekijken. Door deze actieve workshop ziet u direct hoe een OOG-bespreking in zijn werk gaat en hoe u het zou kunnen toepassen in uw eigen werkomgeving.

2

Niet schrikken van taakherschikken

Door de verminderde aios-inzet wordt steeds vaker taakherschikking ingezet om werkzaamheden van aios over te nemen. Wat is taakherschikking precies en welke effecten heeft deze taakherschikking op de kwaliteit van zorg? In deze workshop leert u aan de hand van een realistische casus een methodiek om de effecten van taakherschikking voorafgaand in te schatten.

3

Bekwaam verklaren met EPA’s: vraag maar raak!

Bent u bezig met EPA’s en bekwaam verklaren en heeft u altijd al willen weten waarom dit alles zo is bedacht? Of denkt u: ‘Leuk die theorie maar hoe moet ik het in de praktijk gaan doen?’ Bezoek dan deze workshop van de grondleggers van het EPA-gedachtengoed: prof. dr. Olle ten Cate en de kersverse hoogleraar duurzaam opleiden prof. dr. Reinier Hoff. Ze zijn al voorbereid op de meest gestelde vragen uit het veld, maar bestook ze gerust met uw eigen vragen!

4

TOKIO: bedrijfsvoering met minder aios

Door de verminderde instroom van aios en de kortere opleidingsduur zijn er steeds minder aios beschikbaar op de werkvloer. Hoe zorgt u ervoor dat het werk wel gedaan wordt en de kwaliteit van zorg overeind blijft? Het TOKIO-traject kan daarbij helpen: drie instellingen presenteren hun ervaringen en resultaten.

5

Inzicht in toezicht

Dat het belangrijk is om toezicht te houden op de kwaliteit van de medische vervolgopleidingen, daar is iedereen het wel over eens. Maar hoe dit toezicht ingericht zou moeten worden… daar verschillen de meningen over! In deze workshop krijgt u aan de hand van een kaartenspel inzicht in de opbouw van het toezichtsysteem. U leert hier zo constructief mogelijk mee om te gaan en de invalshoeken van toezichthouders te begrijpen. Zo haalt u het optimale uit de visitaties!
 

6

Individualisering, geen ontsnappen aan?!

Individualisering brengt spanning met zich mee: wat wil de aios leren en hoe verhoudt zich dat tot de continuïteit van zorg op de afdeling? Tijdens deze sessie zoek je de balans tussen onderwijs en bedrijfsvoering. Je onderzoekt waar het wringt en wat je kan doen om te voorkomen dat de aios knel komt te zitten